HOMESCHOOLING 2015

KOTA KINABALU WITH LOVE: DAY 3

Sambungan dari;

KOTA KINABALU: DAY 2

Catatan hari ketiga (10/03/17)

Kota Kinabalu-Kundasang

Pagi itu seperti yang dirancang, kami bertolak meninggalkan Bandar KK menuju ke Kundasang seawal jam 8 pagi. Sempat juga suamiku memasak nasi goreng untuk bekalan perjalanan kami. Aku sempat mengisi perut dengan nasi goreng air tangan suami tercinta. Pagi itu terasa sangat lapar akibat muntah dan tiada selera makan semalam. Lepas makan terasa badan kembali bertenaga. Anak-anak yang lena dikejutkan dan ditukar pakaian.

Singgah di restoren berdekatan homestay untuk menikmati sarapan pagi. Aku yang sudah kenyang hanya menyuap Anas makan. Suamiku pula makan bersama Mussaab. Kami juga membeli kuih di kedai bersebelahan. Kemudian, terus pecut menuju ke Kundasang. Begitu asyik melihat cantiknya pemandangan gunung dan puncak Kinabalu di sepanjang perjalanan.

Desa Cattle Dairy Farm

Tiba di Kundasang sekitar jam 10 pagi. Tempat pertama yang dituju ialah Desa Cattle Dairy Farm. Alhamdulillah hari ini orang tak ramai. Kami membeli hotdog, susu dan aiskrim untuk dinikmati bersama. Meninjau seketika di kawasan tersebut, dan selebihnya mengambil gambar sebanyak yang mungkin :) memang agak lama juga kami di situ.

Hampir jam 12, kami meninggalkan Dairy Farm dan menuju ke homestay (greenhill homestay) yang sudah dibooking. Katanya pukul 12 dah boleh check in, tapi memandangkan bilik masih belum ready, kami turun semula menuju ke pasar pagi. Hanya lepak di situ menunggu masuk waktu solat jumaat.

Azan Zohor, kami menuju ke masjid. Suamiku menunaikan solat jumaat, sementara aku dan anak-anak menunggu di dalam kereta. Aku menikmati nasi goreng sekali lagi bersama anak-anak. Selesai solat jumaat, kami kembali ke homestay. Terus check in dan masuk ke bilik untuk berehat seketika. Aku menunaikan solat, sementara suamiku tidur bersama Mussaab dan Miqdad.

Tagal Sg. Moroli Fish Spa

Jam 4 petang, kami bertolak menuju ke Tagal Sg. Moroli Fish Spa yang jaraknya lebih kurang 45km dari homestay. Berpandukan Google map, kami tiba di sana dalam pukul 5 petang. Hujan turun renyai-renyai. Pengunjung juga tak begitu ramai. Kami membeli tiket, dan terus dibenarkan masuk. Seronok melihat ikan yang berlumba berebut makanan yang dilemparkan, dan mengerumuni kaki yang masuk ke dalam sungai tersebut. Anas dan Mussaab ketakutan, dan enggan menghampiri ikan-ikan tersebut. Hanya mahu melihat dari jauh. Miqdad turut dibawa abinya masuk ke dalam sungai dan bermain air.

Lebih kurang setengah jam kemudian, kami meninggalkan tempat itu. Membeli sedikit buah dan air, dan kembali menaiki kereta.

Ladang Teh Sabah

Kali ini menuju ke ladang teh Sabah yang terletak tidak jauh dari spa ikan tadi. Memandu di jalan berbukit, dengan keadaan jalan yang tidak bertar. Hujan pula masih renyai turun membasahi bumi.

Tiba di sana, kami terus menuju ke restoren yang terdapat di situ dan menghirup teh sabah. Oleh kerana hujan, kami hanya berteduh di situ. Suamiku juga membeli teh uncang dan biskut yang dijual. Selepas minum dan bergambar, kami bertolak balik. Hari juga sudah beransur senja.

Makan malam kami di restoren KFC Kundasang. Anas dan Mussaab makan berselera. Kemudian balik ke homestay dan berehat di bilik sepanjang malam. Kemas segala barang kepunyaan, dan tidur. Esok akan kembali ke rumah, dan bakal menempuh perjalanan yang panjang lagi.

BERSAMBUNG

KOTA KINABALU: DAY 4

Day 3 spending: